Wat zijn jouw emotionele triggers?

Zowel jij en ik hebben allemaal onze triggers.
Wanneer je heftiger op een situatie of persoon reageert, dan in verhouding staat met die situatie of persoon, dan kun je er vanuit gaan dat er iets in jou getriggerd wordt.

Iedereen heeft van deze gevoeligheden, oftewel “jouw triggers”. Het is te moeite waard om uit te zoeken wat jouw triggers zijn. Want pas als je weet wat de aanleiding is en waarom dit of dat zo’n invloed heeft op jou, pas dán kun je er iets aan doen en leren om er anders mee om te gaan.

Wat is een trigger?

Het meest eenvoudig gezegd is een trigger een pijnreactie uit je verleden.

De reden voor jouw gevoeligheden ligt dus in jouw verleden. Daar is helemaal niets mis mee 🙂

Jouw trigger is ooit ontstaan, omdat er iets is gebeurd en je op dát moment je niet in staat was je emoties en gevoelens te uiten. Als kind maak je pijnlijke en/of gevoelige ervaringen mee. Heel logisch dat je op jonge leeftijd nog niet goed weet hoe met ze om te gaan. Je hebt dus al jong geleerd om je gevoelens en emoties te onderdrukken, ze willen er wel uit,
maar je duwt ze – als een bal – onder water. 
Maar de bal die je onder water wilt drukken komt ook vanzelf weer naar boven, met meer kracht dan je verwacht. 

Als volwassene heb je geleerd om met gevoelens en emoties, die je als kind hebt onderdrukt om te gaan.
Hoe? Door het ontwikkelen allerlei gedachte- en gedragspatronen. Nu je volwassen bent, roepen vergelijkbare ervaringen, die je als kind hebt meegemaakt die “triggers” op. De echte emoties blijven dus onder water, tótdat ze worden getriggerd. Weet je nog? Die bal die je als kind onder water drukte.

Je vlucht in je hoofd

Je vlucht in van alles, maar met name in je denken.
En dat denken zorgt ondertussen voor nog meer stress dan de triggers alleen.

Ik denk dat ons denken de grootste bron van stress is. Je creëert hele verhalen en scenario’s van wat er kan gebeuren je in je hoofd. Terwijl het meeste van wat je denkt nooit zal gebeuren.

 

 

Kortom, je bent meer gericht op de ander dan op jezelf.

Het goede nieuws is dat er heel veel manieren zijn om hieruit te blijven, en het nog eenvoudiger dan je denkt.
De sleutel zit in de communicatie met jezelf en de ander. 

Een trigger is een uitnodiging om met jezelf aan de slag te gaan

Door met de ander bezig te zijn, ben je weg bij jezelf, dus weg van je eigen gevoelens en emoties. Doordat je met die ander “bezig bent” hoef je niet je eigen gevoelens te voelen. 

Maar…een gevoel wil gevoeld worden en zal van alles doen om boven te komen. Net als die bal onder water.

Werk aan de winkel…

Nu je weet dat oude kindspijnen altijd een weg naar buiten zoeken, kun je je wellicht voorstellen, dat je wanneer niet wilt voelen, je lichaam kan gaan reageren met allerlei signalen.
Je lichaam wilt dat je gaat voelen, want die oude kindspijnen die vast zijn blijven zitten in jou verwerkt moeten worden doorvoeld.

En dan vinden we het maar raar dat we op een dag ziek worden. We voelen ons zelf verraden door ons eigen lichaam, maar wij zijn degenen die niet naar die signalen luisterde.

Ons lichaam geeft ons dus de signalen dat er werk aan de winkel is.
Hoe erg moet de boodschap van je lichaam zijn voordat je bereid bent, om datgene wat getriggerd is ook echt te gaan zien?

Pijn is er om gedeeld en geheeld te worden

Gevoelens en emoties die soms al vele jaren vastzitten en op ons zitten te wachten om omhoog te kúnnen komen,
vanuit ons onderbewust naar ons bewustzijn.
Dat wij het dus weer bewust gaan voelen.

Het vraagt de nodige moed om bij jezelf naar binnen te kijken naar waar we al jaren voor zijn weglopen: onszelf.

Pas als je echt naar binnen gaat bij jezelf, voelt wat gevoeld wil te worden, verandert er iets in je en je lichamelijk en mentaal helen.

Het goede nieuws is: wat doorvoeld is, is klaar. 
Het is opgelost en zal een volgende keer niet meer worden getriggerd.

Dus geef de ander nooit de schuld, maar zie diegene als een spiegel om te helen 🙂

Welke triggers heb je en welke gedragspatronen kunnen eruit voorkomen?

Een aantal voorbeelden om je op weg te helpen:

Triggers:
• Dominantie, je wordt genegeerd of gekleineerd
• Iemand dreigt je te verlaten
• Je wordt door iemand afgewezen
• Iemand steunt je niet als je hem nodige hebt
• Afkeuring, iemand kijkt afkeurend naar jou of heeft kritiek
• Iemand oordeelt over jou of veroordeelt jou
• Iemand doet heel dwingend naar jou
• Iemand manipuleert jou
• Iemand geeft jou de schuld van iets
• Iemand geeft je het gevoel dat je niet goed genoeg bent
• Iemand lacht jou uit

Gedragspatronen:
• Jezelf klein of groot maken
• Dichtklappen
• Je zelf niet laten zien of horen
• Je zegt niet wat je wilt zeggen, uit angst voor afkeuring
• Je vermijd conflicten
• Uitstelgedrag
• Je voelt je machteloos en hulpeloos
• Je gaat je best doen en pleasen
• Je trekt je terug
• Je reageert je gevoelens op iemand anders af
• Je gaat drinken, (vr)eten, shoppen of andere dingen

Juist door het kennen van je triggers kun je naar de situaties kijken waar je heftiger op reageert dan wat in verhouding staat met de situatie.

Wanneer je gaat kijken naar jezelf kan dit alleen als je van een afstand naar jezelf kijkt. Niet wanneer je er midden in zit, want dan zit je in de “draaiende wasmachine”: je ziet niets, maar voelt wel al die emoties.

Wanneer je van een afstand kijkt, kun je gaan zien wat er daadwerkelijk gebeurt. Welk persoon, met welk gedrag of welke gebeurtenis doet zich voor en lijkt deze gebeurtenis op een gebeurtenis in het verleden? Ja echt…ik bedoel het verleden.

Wat zijn dan de raakvlakken van de huidige situatie en waar of aan wie doet deze situatie je herinneren?

Controle over je emoties

Als je in een situatie komt waarin je ‘overgevoelig” reageert omdat je bent getriggerd, dan kun je het volgende doen:
• Stap uit de “draaiende wasmachine” aan emoties.
• Ontspan je en concentreer je op je ademhaling. Adem rustig in en uit en probeer zoveel mogelijk je spieren te ontspannen.
• Benoem het gevoel dat je hebt.
• Kijk vanaf een afstandje naar jezelf, dit helpt om uit de “draaiende wasmachine” te stappen.

Het Dieetbevrijding Spel is onderdeel van www.plezierigafvallen.nl, onder de paraplu van 'Gezonde Relatie met Eten', Kvknr 547.464.50