Mindful eten

Misschien heb je ooit weleens gehoord van mindfulness. Maar wat is nou eigenlijk?

Mindfulness is met bewuste aandacht in het hier en nu zijn, op een niet-oordelende manier. Bewuste aandacht helpt je om dingen te doen vanuit een keuze in plaats van uit een automatisme.

Maar wat heeft mindful nu met eten én afvallen te maken?

Verderop in dit artikel geef ik je 5 richtlijnen voor mindful eten.

Mindful eten

Eten is iets dat we (heel) vaak op de automatische piloot doen.

Je doet het nu eenmaal elke dag en de verleidingen van eten om ons heen zijn erg groot.

Èn eten kan je heel gemakkelijk tegelijk met allerlei andere activiteiten doen. Doe jij dat ook?

Proef en geniet je (nog) wel?

Als eerste is het natuurlijk ontzettend jammer dat we dingen die we lekker vinden, vaak niet eens echt proeven en er vaak niet echt van genieten.

Daarnaast zorgt eten zonder er de aandacht voor te nemen dat we vaak meer eten dan we nodig hebben, doordat we de signalen van honger en verzadiging dan niet goed (of op tijd) voelen.

Andere relatie met eten opbouwen

Mindful eten is een methode om een andere relatie met eten op te bouwen.

Het gaat niet over om wat je eet, maar om bewustwording van hoe en waarom je eet.

Als jij het moeilijk vindt om te begrijpen of te achterhalen waarom je eet, dan is mijn systeem voor jou bedoelt!

Zo’n bewustwording bereik je door het eten met meer (of nog beter: met je volledige) aandacht te bekijken: van de smaak en geur tot je gevoelens van honger en verzadiging, tot en met je gedachten en emoties.

Dit maakt mindful eten tot een milde manier om automatische patronen, zoals gedachteloos overeten te stoppen.

Je leert vrije keuzes te maken èn je
gaat minder eten en meer genieten!

Mindful eten: Snel eten leidt tot opslag van vet en vermoeidheid

Wist je dat snel eten en niet voldoende kauwen leidt tot vetopslag, overgewicht en weinig energie?

Dit zou goed mogelijk de (mede)oorzaak van jouw overtollige kilo’s en je gebrek aan energie kunnen zijn!

Ja? Dan is het nu het moment aangebroken om je eetgewoontes onder de loep te nemen en mindful te gaan eten.

Door mindful te gaan eten, kauw je jezelf slank, krijg je meer energie en verminder je ook nog eens stress.

Dus, geen win-win situatie, maar een win-win-win situatie.
Dit is toch nog eens geweldig nieuws!

Mindful eten: Niet goed gekauwd? Dan ook geen goede vertering

Jij en je lichaam betalen een prijs voor snel eten en/of niet goed te kauwen!

Door snel en gedachteloos te eten, kauw je (veel) te weinig en krijgt je lichaam (te) grote brokken voeding binnen waar het weinig tot niets mee kan.

Je voedsel wordt na binnenkomst ‘voorverteerd’ door de inwerking van enzymen. Deze enzymen werken in op de brokken voedsel om deze kleiner te maken. Anders kunnen de stoffen in het voedsel niet in je bloed worden opgenomen.

Maar de enzymen in je spijsvertering kunnen niet goed hun werk doen als de voedselbrokken (te) groot zijn: de meeste voeding gaat dan weer onverteerd je lichaam weer uit.

Je profiteert dan niet optimaal van de voedingsstoffen in je voedsel. Dat kan een oorzaak zijn van vermoeidheid.

Mindful eten: Te snel eten verstoort je hormoonhuishouding

Nog een belangrijke reden om rustig te eten en goed te kauwen.

Als je te snel eet heeft je lichaam niet voldoende tijd om het hormoon leptine af te scheiden. Dit hormoon geeft het verzadigingssignaal af aan je hersenen.

Je hersenen en je maag hebben ongeveer 20 minuten nodig om het gevoel van verzadiging af te geven.

Als je in 5 minuten je eten naar binnen werkt, heeft je lichaam dat signaal nog niet eens kunnen ontvangen. De kans is dan (erg) groot dat je te veel eet.

Dit herken je vast wel: eerst merk je nog niets als je te veel hebt gegeten, maar een half uur later wel! Dan voel je je opgeblazen en weet je achteraf dat het teveel was.

Daarom is het dus zo belangrijk rustig te eten, doe (bij voorkeur) minstens 30 minuten over je maaltijd.

Mindful eten: Je hersenen ontvangen geen verzadigingssignaal als je te snel eet

Als je te snel eet (korter dan 20 minuten) krijgen je hersenen niet op tijd het seintje dat je verzadigd bent. Je blijft dus dan langer dooreten dan nodig is.

Onderzoek: slecht kauwen leidt tot overgewicht

Steeds meer onderzoeken tonen aan dat snel eten en slecht kauwen leidt tot vetopslag, overgewicht en vermoeidheid.

Meerdere onderzoeken hebben aangetoond dat rustig eten en goed kauwen veel beter is voor je gezondheid.

Dat blijkt uit publicaties in onder meer:

  • de Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism
  • the British Medical Journal.

Wat zijn de voordelen van goed kauwen en langzaam eten?

De belangrijkste voordelen:

  • 3x minder kans op het ontwikkelen van overgewicht
  • Helpt je op gewicht te blijven
  • Goed kauwen kan helpen diabetes te voorkomen
  • Goed kauwen versterkt je tanden en helpt tandvleesontstekingen te voorkomen
  • Helpt voorkomen dat ongezonde bacteriën actief kunnen worden in je darmen
  • Goed kauwen helpt tegen:
    • winderigheid
    • opgeblazen gevoel
    • constipatie of diarree.

Slecht gekauwde grote brokken voeding kunnen problemen veroorzaken in je spijsvertering.

Heb jij last van je darmen? Begin dan met goed kauwen!

Mindful eten: Goed kauwen is de eerste belangrijke stap voor een gezonde spijsvertering

Door goed te kauwen maal je je voeding fijn en voeg je enzymen toe die een start maken met de vertering. Als je goed kauwt kunnen je darmen optimaal presteren en zoveel mogelijk voedingsstoffen uit je eten halen.

Ook krijgen je maag en je alvleesklier door het kauwen een seintje dat er eten aankomt. Zo kunnen je organen vast aan het werk gaan door de juiste zuurtegraad in te stellen en alvast de enzymen af te scheiden.

Dit helpt je lichaam om maximaal te profiteren van je voeding en dat is belangrijk voor je gezondheid, je vetverbranding en je energie.

Maar hoe vaak moet je dan kauwen?

Er is veel onderzoek gedaan naar hoe vaak je moet kauwen per hap.

De gemiddelde aanbeveling komt toch wel uit op 40 keer kauwen per hap! Eén wetenschapper kwam zelfs uit op 100 keer kauwen per hap.

Ik weet niet hoe het bij jou gaat, maar zelf kom ik niet aan 100 keer kauwen en meestal ook niet eens aan 40 keer.

Dat lukt me alleen, en dat zal voor jou niet anders zijn, als ik met volle aandacht eet.

Daar geef ik je zo nog wat tips voor. Ook als je niet aan 40 keer kauwen komt is belangrijk bewust elke hap goed te kauwen, totdat deze vloeibaar is.

5 Richtlijnen voor mindful eten

Mindful eten vraagt wel een beetje oefening, maar iedereen kan het!

5 richtlijnen waarmee je kunt gaan oefenen:

1. Kauw elke hap heel goed!

Zoals eerder gezegd, probeer 40 keer te kauwen op elke hap. Minder is ook goed, zolang je voeding maar goed vloeibaar is voordat je het doorslikt. Het helpt als je veel verse groente eet, rauw of kort gestoomd. Daar moet je namelijk altijd flink op kauwen.

2. Eet in een rustige omgeving

Maak de eettafel gezellig, misschien met een paar kaarsen, zet een zacht, aangenaam muziekje op en creëer een relaxte sfeer met weinig afleiding. Dus even geen tv, krant, sms of een intensief gesprek voeren. Geef in plaats daarvan alle aandacht aan je eten.

3. Eet rustig…

Neem de tijd voor je maaltijd, kauw goed en geef je lichaam de tijd om het gevoel van verzadiging te bereiken. Dat duurt minimaal 20 minuten, dus zorg ervoor dat je maaltijd minstens een half uur duurt.

4. Kauw ook op groentesappen, smoothies en soepen

Het lijkt een beetje vreemd om te ‘kauwen op’ vloeibare voeding, zoals groentesappen, smoothies en soepen. Maar toch is het belangrijk: door te kauwen voeg je enzymen toe aan je voeding, waardoor je lichaam de voedingsstoffen optimaal kan opnemen.

5. Ervaring met meditatie? Maak van je maaltijd een meditatie

Boeddhistische meesters moedigen hun leerlingen aan te mediteren tijdens de maaltijd. Dat maakt eten tot een ontspannende en prettige beleving.

Als jij ervaring hebt met mediteren, kijk dan eens hoe je hierop een variatie kunt maken in combinatie met je voeding.

Als je deze richtlijnen volgt, zul je merken dat je veel meer geniet van je maaltijd en je je veel meer voldaan voelt.

Ik hoop dan ook dat ik je heb kunnen motiveren om je eerstvolgende maaltijd met aandacht en rust te eten!

Het is belangrijk voor je spijsvertering en het kan je helpen bij je overtollige kilo’s.

Probeer bij je volgende maaltijd mindful te eten. Leg die krant en iPhone even weg, creëer een prettige, relaxte sfeer en eet elke hap met aandacht. Je zult je fantastisch voelen!

Eet jij langzaam of juist snel? En hoe vaak kauw jij op een hap?

Het Dieetbevrijding Spel is onderdeel van www.plezierigafvallen.nl, onder de paraplu van 'Gezonde Relatie met Eten', Kvknr 547.464.50